تکنولوژی

لپ تاپ با چه مقدار رم بخرم؟

لپ تاپ با چه مقدار رم بخرم؟

چه مقدار رم برای لپ‌ تاپمان مناسب است؟ سوالی است که خریداران لپ‌ تاپ قبل از خرید لپ‌ تاپ به دنبال جوابش هستند. بیشترین تاثیر رم در پردازش ها و سرعت سیستم برای انجام دادن کارهای مختلف مشاهده می‌کنید. رم ها با حجم و ظرفیت های مختلفی در بازار موجود هستند.

ابتدا ببینم رم چیست؟ و چه کاربرد و تاثیری بر روی لپ‌ تاپ‌ها دارد و در ادامه به اینکه چه مقدار رم برای سیستممان لازم است می‌‌پردازیم.

رم چیست؟

RAM رم مخفف عبارت (Random Access Memory) که به معنای گونه ای از حافظه برای ذخیره سازی داده ها دسترسی می‌دهد. که فایل ها در مدت زمانی کوتاه نوشته و خوانده شود و حافظه موقتی است که اطلاعات را برای پردازش پردازنده آماده می کند. در کل رم برای بالا آوردن برنامه ها دیتا ها را به صورت موقت در خود ذخیره می کند تا هر بار نیاز نباشد اطلاعات را از روی هارد بخواند.

ظرفیت رم لپ تاپ ها

در حال حاضر و در بازار امروز عرصه دیجیتال لپ‌ تاپ‌ها با ظرفیت رم 4،8،12،16،20،24،32،36،40،48،64 در انتها 128 گیگابایت است. لپ‌ تاپ‌هایی با رم 4 گیگابایت به دلیل حجم پایین استفاده زیادی ندارند ولی قیمت های مناسب و مقرون به صرفه ای دارند و مناسب کارهای روزمره خانگی،حسابداری،دانشجویی،وبگردی و ترید است.

انواع نسل و نوع رم

برای لپ‌ تاپ‌های موجود در بازار از رم های DDR4،DDR5،LPDDR4،LPDDR5 استفاده می‌شود. علاوه بر ظرفیت و نسل،باس آنها هم متفاوت است. رم لپ تاپ ها از باس 2133MHz تا 6200MHz وجود دارد. و نسبت به نسل و نوع آن این اعداد متفاوت می‌شوند.

ارتقا رم در لپ تاپ و PC

برای ارتقا رم لپ‌ تاپ یا سیستمتان ابتدا باید نوع رم را مشخص کنید و رم مناسب را خریداری کنید. رم لپ‌تاپ به صورت onboard یا so-dimm می باشد. اگر لپ‌ تاپ شما فقط یک آنبرد دارد شما نمی‌توانید آن را ارتقا بدید. ولی اگر دارای چندین اسلات است نسبت به مدل لپ‌ تاپ و پیشنهاد داده شده در سایت سازنده می توانید لپ‌ تاپ خود را ارتقا دهید.

کارکرد رم در لپ تاپ

همان طور که در اول مقاله اشاره کردیم،حافظه رم بر روی سرعت پردازش و کارایی لپ تاپ و سیستمتون تاثیر عجیبی دارد. حافظه رم دیتا را میخواند و به طور موقتی ذخیره می‌کند. این موضوع باعث میشه تا پردازش راحت‌تری انجام شود.

رم لپ تاپ از 4 گیگابایت شروع می شود، که به نسبت حجم کمی دارد و برای کارهای روزمره،دانشجویی و حسابداری مناسب است. لپ‌ تاپ‌ها با رم 8 گیگابایت را می‌توان برای کارهای برنامه نویسی،طراحی،تولید محتوا و عمران استفاده کرد. ولی اگر برای کارهای گرافیکی از رم 16 به بالا بهترین انتخاب می‌تواند باشد. و کار را خیلی راحت تر میتوان انجام داد. یک نکته بسیار مهم هنگام خرید این است که به قابلیت ارتقای رم توجه ویژه داشته باشیم. کم بودن رم لپ‌ تاپ باعث میشه که سرعت و پردازش دستگاه بسیار کند و پایین باشد.

هر فرد نسبت به نوع استفاده ای که از لپ‌ تاپ دارد مقدار رمی هم که برایش کارایی دارد متفاوت است.

بازگشت به لیست